Sunday, October 28, 2007
Pasaran Luar Negara Cabaran Utama Asas Tani
SEREMBAN, 28 Okt (Bernama) -- Syarikat-syarikat besar dalam industri perladangan dan asas tani serta para usahawan kecil-kecilan yang dibantu mereka, perlu memahami bahawa cabaran utama adalah pemasaran produk di luar negara, kata Ketua Eksekutif Kumpulan Guthrie Bhd, Datuk Abdul Wahab Maskan hari ini.Beliau berkata memandangkan Malaysia bukanlah sebuah pasaran yang besar, beliau merasakan syarikat-syarikat berkenaan atau para petani sendiri itu perlu melakukan nilai tambah terhadap produk bagi memastikan sumbangan kekayaan yang diperoleh daripada aktiviti itu akan berterusan dalam negara."Cabarannya ialah lebih kepada pasaran luar negara dan separuh daripadanya (permintaan luar negara) tidak dapat dilaksanakan oleh usahawan Melayu," katanya ketika membentangkan kertas kerja pada bengkel yang bertajuk Pertanian Adalah Perniagaan, yang diadakan sempena Konvensyen Pertanian Kebangsaan 2007 di sini.Beliau berkata selain daripada mematuhi piawaian yang tinggi dalam menghasilkan sesuatu produk, mereka juga seharusnya menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang berterusan bagi mendapatkan benih yang baik.Abdul Wahab berkata dari segi penanaman, sesebuah syarikat besar memerlukan sebahagian daripada hasil tani yang bermutu tinggi untuk pemprosesan."Sebahagian daripada hasil tani itu juga akan turut dikendalikan oleh usahawan tani yang mempunyai minda baru (untuk meningkatkan rantaian nilai pertanian). Tetapi proses ini mesti mengikut kaedah yang ditetapkan syarikat besar tersebut," katanya.Bagaimanapun beliau menyarankan supaya satu strategi diadakan supaya syarikat besar tersebut tidak memintas jalan dan mengaut keuntungan daripada usahawan yang dibantu."Kita mesti mencari jalan supaya kedua-duanya jalan seiring. Kalau tidak, kita akan hilangan keseimbangan, dan akan masuk kawasan orang lain. Kalau boleh yang besar janganlah masuk kawasan yang kecil," kata beliau.-- BERNAMA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment